Say my name, say my name

If no one is around you, say "mitt kinesiska namn som jag inte riktigt kommit på än men ändå, say it anyway."

Visst var det så Destiny Child sjöng?

Som ni kanske inte alls förstår av titeln så är det dags för mig att lämna mitt tråkiga gamla svenska namn bakom mig (man kan ju inte behålla ett namn som Moa valt jue) och skaffa ett fräscht kinesiskt namn istället. Detta öppnar ju väg för extrem kreativitet. Att kunna få heta vad jag vill...

Vad sägs till exempel om Yī jiǎo jīng, Narval på kinesiska? Eller varför inte Zǔfù de nèikù, Farfars kalsonger?

Okej, kanske ska ta och ta det här lite mer seriöst.... genom att göra en omröstning på min blogg om vad jag ska ta och kallas för det kommande halvåret!!!

Lite för kunskap om kinesiska namn: Kinesiska namn består traditionelt av tre tecken, först ett tecken för familjenamnet och sedan två tecken till förnamn. För att jag inte helt aldrig ska fatta att folk pratar om mig vill jag att de två sista mer eller mindre ska likna Olle. Efternamnet (som står först) behöver inte direkt likna "Henriksson" då tre stavelser blir något svåra att orka komma på nåt bra på. Anyyyyywho, här kommer en liten lista på namn jag tänkt ut:

Familjenamn (har egentligen ingen betydelse utan brukar mest vara gamla hederliga kinesiska släknamn. Här är några på H iaf bara för att göra det enkelt för mig):
黃 - Huang
何 - Hé
胡 - Hú
韓 - Hán

Tilltalsnamn (delar upp det i två delar (typ o eller ou eller wo och le eller lee eller li eller så)):

Del 1:
塸 - Ou - typ fira med sång, lite oklart
藕 - Ǒu - lotus... roten typ tror jag
欧 - Ōu - Europa
呕 - Ǒu - att spy
乌 - Wū - svart eller kråka
物 - Wù - thing
勿 - Wù - do not
Del 2:
理 - Lǐ - logik
柳 - Liǔ - pilträd

öh... sen orkade jag inte leta rätt på fler... men li får nog vara andra delen. Början kan ni få försöka bestämma iaf... även om jag inte kommer bry mig om vad ni tycker efter i morgon bitti... men ni har kvällen på er.

So... that is all

Syns


Kommentarer
Postat av: Greta – The MoM

Och här kommer ett verkligt seriöst förslag:

欧 柳 后理

Europa+pilträd+de 2 tecken som google translate (GT) översätter ordet ättling (den fornnordiska betydelsen av Olle).

Enligt GT uttalas detta Ouliuhouli - att vi inte kom på det för 20 år sedan!!! :-)



2011-09-06 @ 16:28:26
Postat av: Greta – The MoM

Notera att jag fullständigt struntade i hur kinesiska namn är uppbyggda - så där sprack det. Men Ouliuhouli ..ja gillar´t.

2011-09-06 @ 16:33:11
Postat av: Moster Elin

Förslag från Mostern:



"Fira med en sång!"



Det är trevligt när folk sjunger...

2011-09-06 @ 18:07:58
Postat av: Siggie

Hanwuli

2011-09-06 @ 20:19:05
Postat av: Greta – The MoM

Vad heter din blogg..? Vad betyder tecknen du har i bloggens huvud?

2011-09-06 @ 21:04:28
Postat av: Gustav

ATT SPY!!

2011-09-06 @ 22:06:24
URL: http://gustavhederfeld.blogg.se/
Postat av: mos

Ouliuhouli låter ju fett och gustavs förslag är inte heller dåligt. men jag röstar ändå på.....



何 - Hé 塸 - Ou 理 - Lǐ



fira med sång-logik. erkänn, det blir alltid bäst när moa väljer

2011-09-06 @ 23:08:25
Postat av: mos

skriv mer om skolan! folket vill veta allt!



(eller, det var om ola lindholm vi ville veta allt, men lite om dig kan väl också va intressant. )

2011-09-06 @ 23:10:21
Postat av: Moster Elin

Håller med Moa! Folket vill veta allt! Ljudet från gatan, foton på gatuköken, kulturminnen... you name it!



2011-09-07 @ 06:22:06
Postat av: AnnaKlintan

Måste säga att Gretas namnförslag hade det där lilla extra. Sen måste jag också ge stora pluspoäng till ditt videmästerverk, är lite sen att kommentera men tycker lätt det var grammyklass på den!

2011-09-11 @ 17:14:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0